Gebruik je creativiteit voor een tafelschikking
Op het eerste gezicht lijkt een tafelschikking een moeilijke taak die we maar al te graag uitstellen. Maar het hoeft niet zo moeilijk te zijn, wij laten je een aantal voorbeelden zien en zetten wat tips voor je op een rijtje zodat jullie snel de tafelschikking af hebben.
Vele manieren
Wij dagen je uit om een beetje out of the box te denken, het kan namelijk heel leuk zijn om je gasten persoonlijk naar hun plaatst te begeleiden. Als je zelf ooit op een bruiloft bent geweest dan weet je vast hoe moeilijk het kan zijn om je plaats te vinden… of ligt dat misschien aan ons? Maak een einde aan al die onduidelijkheid door van te voren een tafelschikking te maken die ook nog eens prachtig staat op jullie locatie. Dit maakt alles af!
Er zijn heel veel manieren om een tafelschikking te maken bijvoorbeeld op letters van de achternamen of op volgorde van voor en achternamen. Of per tafelnummer kan ook nog, waar ligt jullie voorkeur? Ook kan het lettertype klassiek of modern, willen jullie alleen de namen op het bord of eventueel nog wat andere versieren. De keuze is aan jullie. Zorg er wel voor dat alles duidelijk is voor de gasten. Een zichtbaar tafelnummer of naamkaartjes.
We gaan beginnen
Nu jullie een beetje een idee hebben hoe je de namen leuk op een programmabord kunt plaatsen gaan we beginnen over het echte werk, dé tafelschikking. Zorg dat je de gastenlijst bij de hand hebt, dit maakt het veel makkelijker vervolgens pak je een leeg blaadje waar je op kunt schrijven. Eerst beginnen we met groepen maken, hier bedoelen we mee jullie ouders, broers en of zussen, getuigen, beste vrienden, ooms en tantes, neefjes en of nichtjes, vrienden. Wanneer jullie hier samen een overzicht van hebben gemaakt zal je zien dat de tafelschikking vanzelf al een beetje ontstaat want je wilt zelf graag met je ouders, broers en of zussen, getuigen aan tafel zitten. Vervolgens ga je kijken wie elkaar kent om te zorgen dat iedereen het gezellig heeft met eten. Kom je er nog niet helemaal uit? Dat is niet erg, je kan best lang nog schuiven met jullie indeling. Onze tip is vooral zorg dat jullie belangrijkste mensen dicht bij jullie zitten en zet de rest bij mensen die ze kennen of waarmee het kan klikken.
De officiële etiquette
Uiteraard zijn er etiquette voor het diner, persoonlijk hou ik hier niet van maar mocht je je hier toch aan willen houden dan kun je deze hieronder lezen: Volgens de officiële ”regels” zit de bruid links van de bruidegom. Naast de bruid zit de vader van de bruidegom en naast de bruidegom zit de moeder van de bruid. Tegenover jullie zitten de moeder van de bruidegom en de vader van de bruid. Naast de schoonouders zitten de bruidsmeisjes en bruidsjongen en daarna volgt de rest van de familie. Het liefst afgewisseld tussen mannen en vrouwen en stelletjes niet naast elkaar.
Inspiratie voor de tafelschikking